Als we training geven, dan laten we je soms dingen expres verkeerd doen, om te ervaren wat er dan mis gaat. Maar ook om je beter te laten zoeken naar de manier waarop het wél moet.

Ervarend leren kan bij het zwemmen op veel verschillende manieren. We hebben 25 expres-verkeerd-oefeningen voor je.

Probeer ze eens uit en neem de tijd om te ervaren wat er mis gaat. Het geeft je veel inzicht in hoe je beter kunt zwemmen.

Kun je niet ervaren / bedenken waar een oefening voor bedoeld is? Laat een reactie achter in de comments en we helpen je verder.

 

Stroomlijnen / weerstand:

1.Afzetten en stroomlijnen, maar houd je hoofd bovenwater (kijk boven water naar voren)

2.Afzetten en stroomlijnen, maar houd je armen in ‘vliegstand’ naast je.

3.Afzetten en stroomlijnen, maar houd je enkels een meter uit elkaar.

4.Zwem met een loszittend t-shirt aan of een katoenen Hawaii zwemshort

 

Principe van drijven:

5.Drijf op je rug en blaas al je lucht uit je longen (tot je echt niks meer over hebt)

6.Drijf op je rug en til om en om je hand / hele arm / voet / hele been uit het water en ervaar het effect op je drijfvermogen

7.Zwem borstcrawl, maar til van 1 been het onderbeen uit het water de lucht in (ook bekend als “Swim like an Egyptian”)

 

Ligging:

8.Kijk onder water vooruit

9.Zwem met je enkels gekruist (benen niet gebruiken)

 

Rotatie om lengte-as:

10.Zwem zonder enige spanning op je core

11.Zwem als een wokkel (draai veel met je taille zodat schouders en heupen veel bewegen ten opzichte van elkaar)

 

Ademhaling:

12.Haal pas adem zodra je in ademnood komt

13.Adem terwijl je vooruit kijkt (waterpolo-stijl)

 

Overhaal / insteken:

14.Haal over met stijve armen

15.Steek in en strek uit met je vingers boven de wateroppervlakte

16.Steek in en strek uit met je pink richting bodem en je duim omhoog

 

Doorhaal:

17.Haal door met je vingers wijd open

18.Haal door met je pink naar achteren (snij door het water)

19.Haal door met je handen als vuisten

20.Haal door met slappe handen, zonder spierspanning

21.Duw het water naar de bodem in plaats van naar achteren

 

Beenslag:

22.Gebruik zoveel mogelijk je benen bij de borstcrawl op de lange afstand

23.Houd je enkels stijf en je tenen richting de bodem

24.Maak een fietsbeweging waarbij je je knieën buigt

25.Maak een wijde en brede beenslag

 

Bonus:

26.Zwem de borstcrawl achteruit

Heb je zelf nog aanvullingen voor ervarend leren bij zwemmen? Laat ze in de comments hieronder achter!

 

Meedoen met een cursus? Lees er hier meer over.

 

Reactie
  • Gerben
    Beantwoorden

    Steek overdreven breed in, of juist over de middenlijn (kruisend)

Reacties

0
X