Swimrun: helemaal hot, enorm sociaal en een mooie ontdekkingsreis

Die titel klinkt als een slechte zin op een Tinder-profiel maar hij is niet minder waar. De swimrun, aquatlon, of zwemloop: je kunt er niet omheen want de combinatie van zwemmen en hardlopen is al jaren hot.

Er zit een verschil tussen swimrun en zwemloop

Bij swimrun wissel je het lopen en zwemmen regelmatig af. Het Rondje Eilanden in de Vinkeveense Plassen is daar een voorbeeld van. Je rent over de twaalf eilanden en zwemt van eiland naar eiland. Ofwel: in amper een uur wissel je ruim 20 keer tussen zwemmen en hardlopen. Bijzonder intensief én lastig, want je komt zo nauwelijks in je loop- of zwemritme. Bijkomende voordelen: je bent lekker buiten, je komt nog eens ergens en de sfeer is uitstekend. En ‘HRE’ staat daarbij niet alleen: door heel Europa (en vooruit, ook de rest van de wereld) worden talloze outdoor zwemloop-races gehouden. Denk aan de Lauwersmeer Swimrun, de Franse Swimrunman races (o.a. bij Embrun), de Sure2Sure Swimrun in Luxemburg en vergeet niet de complete ÖtillÖ World Series met races van Zweden -het WK- tot Malta. Al deze races hebben één ding gemeen: ze gaan door afgelegen gebied waar je normaliter niet zomaar komt. Zoet water, zout water, heuvels, rotsen, technische trails – je komt het allemaal tegen.

Bij een zwemloop start je met zwemmen en eindig je met lopen. Je wisselt maar 1 keer dus. Ofwel: een triatlon zonder fietsonderdeel. Al jaren duiken in Nederland veel – vaak relatief kleine – evenementen op waarbij sporters kunnen racen in de combinatie zwemmen en hardlopen. Afstanden variëren meestal van 500 meter zwemmen en 5 kilometer hardlopen tot een veelvoud hiervan. Laagdrempeligheid, plezier en de ervaring an sich staan voorop, naast natuurlijk het neerzetten van een sportieve prestatie.
Het mooie van de zwemloop is dat deze vrijwel het hele jaar te racen is: zwemmen doe je in de winter gewoon in een zwembad, je klautert over de rand en ‘vliegt’ naar de wisselzone, trekt je schoenen aan en doet buiten het hardloopparcours.

De rest van dit artikel gaat over de swimrun, waarbij je het lopen en zwemmen dus vaker afwisselt.

Op elkaar aangewezen – of tot elkaar veroordeeld

Daar waar je bij de meeste duursporten solo racet, ligt dit bij de swimrun vaak anders. Omdat je door afgelegen gebieden zwemt en loopt worden deelnemers vaak verplicht in duo’s te racen, vooral bij de langere afstanden. Denk bij die afstanden aan zo’n 4 kilometer zwemmen en 24 kilometer hardlopen in totaal, verdeeld over meerdere intervallen.

Duo-racen gaat alleen wel wat verder dan op elkaar wachten: tijdens het zwemmen zijn deelnemers verplicht om met een elastiek aan elkaar vast te zitten. Best handig als je niet zo goed zwemt, potentieel hilarisch bij een massastart en last but not least wel zo veilig, want je raakt elkaar niet zomaar kwijt. Handpaddels en pullbuoys zijn vaak toegestaan. Gratis tip voor iedereen die enthousiast is: bedenk goed met wie je gaat racen want bij een langere race moet je elkaar al gauw zo’n vijf uur lang door een intensief parcours heen slepen.

Wat heb je nodig?

Je kunt een swimrun doen in je tri-suit. Eén zonder zeem is dan aan te bevelen – er hoeft toch niet gefietst te worden. Er zijn ook swimrun-wetsuits, zonder mouwen en met korte pijpen. Ze geven wel de warmte-isolatie en het voordeel van het drijfvermogen. En tegelijkertijd kun je er wel in hardlopen, wat met een reguliere wetsuit echt niet aan te bevelen is.

Verder moet je nadenken over de keus van de schoenen; race je een paar korte intervallen van een paar honderd meter, dan kunnen simpele surfschoentjes van een paar euro volstaan. Doe je een langere race, dan kiezen veel atleten ervoor om gewoon hun trail-schoenen aan te trekken.

En zoals gezegd zijn handpaddels en pullbuoys toegestaan. Tip: houd er rekening mee dat je die wel steeds mee moet ‘zeulen’ dus maak die pullbuoy bijvoorbeeld met een band om je dijbeen vast.

Langdurige hype, welkome afwisseling of serieus doel?

Zoals gezegd is de swimrun intensief, laagdrempelig en vaak avontuurlijk. Met de toename in populariteit en de zeer uitdagende parcoursen wordt dit voor steeds meer mensen een hoofddoel in hun jaarlijkse sportprogramma. Zeker de moeite waard dus!

Reacties
  • Claudia Emck
    Beantwoorden

    Dank voor de info.
    Heb je tips voor een swimrun wetsuit?
    Ik heb nog een tip voor schoentjes: de 5-fingers serie is aan te bevelen!

    • Zwemanalyse
      Beantwoorden

      Hoi Claudia, voor de wetsuit laat ik Rene of Roy even contact opnemen.
      En die 5-finger schoentjes geven ondersteuning bij het lopen en je kunt er ook mee zwemmen. Die zijn dus fijn – alhoewel voorkeuren hiervoor ook weer persoonlijk zijn.

  • Dieuwke
    Beantwoorden

    Bedankt voor dit artikel. Er zijn nog zo weinig swimrun mogelijkheden in Nederland. Overweegt Zwemanalyse om swimruns ook toe te voegen aan de evenementen die jullie organiseren? Please say ‘Yes’! 🙂

    • Zwemanalyse
      Beantwoorden

      Hoi Dieuwke! Heel erg officieel hebben we momenteel geen swimruns op het programma staan, maar onlangs is het woord een paar keer gevallen in een overleg tussen Roy en René. Dus houd ons in de gaten want we zeggen zeker geen ‘Nee’! 😉

  • De Kort
    Beantwoorden

    Het Rondje Eilanden in de Vinkeveense Plassen, wanneer kan je dit doen?
    Wordt dit georganiseerd?
    En is er toezicht/bevestiging?
    Kostprijs?

    • Zwemanalyse
      Beantwoorden

      Hallo! Het Rondje Eilanden heeft hun eigen organisatie, zie hetrondjeeilanden.nl voor meer info. Wij zijn ook heel benieuwd naar de datum voor dit jaar 😉

Reacties

0
X