“Het lijkt wel of ik sneller zwem als ik mijn benen NIET gebruik! Met pullbuoy ben ik een stuk sneller….”

Kun jij ook sneller zwemmen zonder benen te gebruiken? Dat moet frustrerend zijn.

Sneller zwemmen zonder benen: Meten = weten

Allereerst is het interessant om het eens te meten.  Zwem een zelf te kiezen afstand op 3 manieren:

  • met je gewone beenslag erbij
  • met pullbuoy en minimale tot geen beenslag
  • met veel tot maximale beenslag erbij

Recent deden we deze test met een zwemmer die regelmatig komt voor privetraining. We zwommen 3 keer 100 meter, maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor 25, 50 of 200, afhankelijk van je zwemniveau.
Neem voldoende rust tussendoor zodat het testresultaat niet beïnvloed wordt door vermoeidheid.

De uitslag?

  • met gewone beenslag: 1.53
  • met pullbuoy en minimale tot geen beenslag: 1.45
  • met veel tot maximale beenslag erbij: 1.44

Objectief gezien zou veel tot maximale beenslag erbij het beste zijn. Dat levert immers de snelste tijd op. Alleen…. beenspieren zijn grote spieren en vreten energie. Na die laatste 100 meter was deze zwemmer buiten adem en moe, door de extra inspanning van het maximale beenslag zwemmen. Die ene seconde tijdwinst tov het zwemmen met pullbuoy weegt daar dus niet tegenop.

Met versus zonder pullbuoy zwemmen

Het verschil tussen met pullbuoy en zonder pullbuoy zwemmen is interessant. Het scheelt 8 seconden per 100 meter. En met pullbuoy wordt ervaren als lichter / minder inspannend / meer glijdend door het water. Waar zit dan dat verschil in?

  1. Hogere ligging:

Een pullbouy zorgt voor een iets hogere ligging in het water. En een lagere ligging met de benen geeft meer weerstand en dat zwemt moeilijker.

zinkende benen

Lig jij zonder pullbuoy dieper in het water? Dan heb je last van zinkende benen. Kijk voor alle oorzaken en oplossingen hier. Als je hoger aan de wateroppervlakte ligt, dan glijdt het water onder je door.

2. Een gestroomlijnder lichaam

Een pullbuoy zorgt ervoor dat je benen dichter bij elkaar blijven. Veel zwemmers zwemmen ongemerkt met een heel brede beenslag en gooien zo aan de achterkant een anker uit.

Heb jij zonder pullbuoy een wijde beenslag? Probeer dan je voeten binnen een denkbeeldige emmer te houden. Meer ruimte heb je niet. Af en toe je grote tenen tegen elkaar geeft een indicatie of je goed zit.

Wat is een pullbuoy?

Goeie vraag. Al dat zwemmersjargon.
Een pullbuoy is een drijver die je tussen je bovenbenen of knieën kunt doen waardoor je benen gelift worden. Ideaal voor een betere ligging, om je benen gestroomlijnd te houden en voor een effectieve armtraining.

Hier vind je meer informatie.

Een pullbuoy bestel je op onze webshop!

 

Reacties
  • Claerhout John
    Beantwoorden

    Ik ben van oordeel met een 6 Tack benen dat je veel sneller gaat . Maar velen zwemmen beter met een vlotter tussen de benen . Vooral zwemmers waar benen te laag liggen . Door de vlotter komen de benen hoger te liggen dat is de reden waarom je sneller gaat zwemmen. Maar als je benen te laag hangen in het water lost dit niet op met een vlotter het is enkel een hulpmiddel . Op wedstrijd mag je dit niet gebruiken . Dat is ook de reden waarom zwemmers beter zwemmen met een pak . Ze komen hoger te liggen in het water. Maar als je benen te laag hangen in het water is dit niet het gevolg van de benen . Is meestal omdat het hoofd te hoog ligt of als je ellebogen te laag zitten bij trekfase onder water . Geen hoge ellebogen . Dus de oorzaak zit vanaf het bekken tot het hoofd . Daar moet je aan werken zo je benen hoger komt te liggen .

Reacties

0
X